Tentaångest.

Här sitter jag med, vad jag skulle kalla tentaångest. Googlade på det, och efter att jag hittat detta på wikipedia måste jag säga att jag känner mig en aning lugnare. *skrattar*

Tentaångest

Tentaångest är det negativa sinnestillstånd som kan infinna sig i samband med tentamen.

Symtom kan inkludera oro, illamående och sömnlöshet som stegras i takt med att tentamensdagen närmar sig.

Tentaångest är en rädsla att misslyckas på tentan eller en rädlsa för själva tentamenssituationen. Orsaken kan men behöver inte vara att studenten har gjort andra saker istället för att plugga.


Lindring av tentaångest

Det säkraste sättet att bli av med tentaångest är genom att skriva tentan. Om ångesten beror på för liten kunskap för att klara tentan kan ytterligare studerande lindra ångesten. Att noga planera sina studier i förebyggande syfte kan lindra eventuell tentaångest.

Ofta är det bra att försöka slappna av. Nedan listas några metoder.

I studentområdet Flogsta i Uppsala finns ett speciellt fenomen som sägs ha uppstått för att minska tentaångest, Flogstavrålet.


Om tentaångesten är så svår att studenten har svårt att klara av själva tentan kan terapi eller läkemedel komma i fråga. Detta hör dock till undantagen. Somliga studenter självmedicinerar med etanol eller cannabis men det är lämpligare att vänta med det till tentafesten.


Kommentarer
Postat av: mamsen

Gör ditt bästa, mer kan du inte göra.
Du kan mer än du tror! Kram

2007-12-16 @ 22:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback