Skämmes, ta mej fan!

Som vanligt, var 9-bussen proppad när jag åkte till skolan imorse. Detta medförde dagens insikt.
Jag skäms idag över att vara människa. Iallafall den typen av människa, som lever i detta land.
När bussen stannade vid en hop av människor för att berätta att dom inte fick åka med, och att busschauffören inte fick ha männniskor stående i bussen. En lite äldre dam ropade förtvivlat, men jag ska till min man, han ligger på sjukhus och det är jätteviktigt, jag MÅSTE åka dit, nu! Tyvärr säger busschauffören och skakar på huvudet.
Två människor stod redan i bussen, så varför inte plocka in en till?
Det är inte busschauffören jag skäms över.
När bussen rullat ett par 100 meter kommer jag på mig själv. Varför i hela friden steg jag inte av bussen, och gav platsen till damen som skulle till sin man på  sjukhuset. Tänk om han var döende? Vad vet jag?
Vad skulle jag göra för viktigt, förutom att gå på dagens enda föreläsning, som jag nu ändå skippar halva för att den inte gav mig särskilt mycket förutom huvudvärk.
Jag skäms, för att jag inte överhuvudtaget tänkte tanken när bussen stod där.
Och jag skäms, för att inte en enda på hela bussen verkade tänka tanken heller.
Vad vet jag, dom kanske också hade viktiga saker för sig allihopa.
Vi är ju människor, i Sverige.

Nu borde jag åka hem, och fira min födelsedag. Men jag kan inte riktigt släppa buss-insikten.

TACK för alla fina sms jag fått, och grattis till min låtsastvilling JOHANNA som också fyller år idag!

Kommentarer
Postat av: Lena

Ursch, nu fick jag en klump i magen. Inte för att du inte tänkte på att du kunde hjälpa, utan för jag själv troligen aldrig tänkt tanken heller.

Postat av: veronica med fanny ;-) och emma,

ja du,,, fy man får sig en tanke ställare ibland, vi människor tänker så mkt på oss själva bara,, jag jag jag,,, man ser det så konkret ibland,,, mkt när man ex jobbar i butik, att folk kan va sååå sura, ska stressa allt ska gå 190 osv,,, om det krånglar i kassan,,,stånk pust stön osv,, man har väl inte ALLTID bråttom?!?, nä man måste själv tänka till ibland med,,, ha en jätte trevlig födelsedag!!! GRATTIS!! kramar veronica

2008-04-28 @ 12:16:53
Postat av: Jessica

Stort GRATTIS på födelsedagen!!! Hoppas du får en toppendag=)
Kramar!!!

2008-04-28 @ 13:32:59
Postat av: Eli

Håller med dig fullständigt ang det som hände på bussen, det dumma är att man alltid kommer på såna där tankar när det är för sent. Efter att ha varit med om lite olika händelser inom samma kategori så har jag börjat erbjuda min plats på buss eller annat till gravida och gamlingar, det känns som en bra början. Sen kan man ju inte hjälpa alla jämt, men det känns bra när man gör nåt.
Hoppas det gick bra för tanten!
Och du, jag tror faktiskt att fler än du tänkte samma sak, men för sent. Eller jag hoppas åtminstone att NÅGON mer än du gjorde det -annars e det sorgligt!

Hoppas du får en kanondag idag!
Har redan grattat dig på två andra ställen än här, men skriver GRATTIS här med!
kram

2008-04-28 @ 14:48:35
URL: http://carli.blogg.se
Postat av: Malin O

Grattis på födelsedagen fröken Sjödin!

2008-04-28 @ 16:26:39
Postat av: Ingela

Stort grattis på födelsedagen =)!!Att du inte sa nåt på bussen då;)hade jag kunnat gratta dej "live",hihi
Ha en trevlig dag..kram

2008-04-28 @ 18:53:36
URL: http://rutan81.blogg.se
Postat av: jOH

Tack för gratulationen i bloggen! Hoppas att din födelsedag har varit toppen förutom bussincidenten som också fick mig att få en klump i hjärtat och en tankeställare! En stoor kram påre

2008-04-28 @ 20:58:37
Postat av: Sophia

Oh, so it's your birthday (sjunger lite hipphoppingt!)! Grattis! Och ja, tyvärr kommer man på sånna där saker för sent och det känns alltid sådär olustigt. Men någon gång kommer man på det i tid, så får man tänka. Och det är fint att tänka det också, det finns säkert de som inte ens tänkte tanken och det är värre.
Hoppas födelsedagskvällen varit mysigt! Kram!

2008-04-28 @ 21:06:11
Postat av: moster Bodil

Stort GRATTIS på födelsedagen Bellan!På tal om bussen, det var ändå bra att du tänkte på damen fast det var för sent för det är större chans att du tänker till "före" nästa gång plus att du fått oss andra att tänka efter.Kram på dej!

2008-04-28 @ 22:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback