The music of my life.


Igår kom jag fram till, att jag inte längre har någon favoritmusik. Ingen skiva jag spelar om och om igen, ingen artist jag inte kan sluta lyssna på. Och det är inte riktigt likt mig. Och efter att ha lyssnat på två album av Christina Aguilera och nyaste av Leona Lewis var jag tvungen att ta mig en riktigt funderare. För den musiken, den är väl inte jag? Det är väl bara någon låt som spelas på radio med t.e x christina aguilera jag lyssnar på, spelar sönder den och kastar den i papperskorgen. Musik, har varit något jag varit helt beroende av, något jag inte kunnat leva utan. Och visst lyssnar jag fortfarande på musik, men inte på det sättet. Men jag saknar det. Rätt mycket om jag tänker efter. Ikväll utmanar jag mig själv, att skriva ner mina top-10. Det blir ingen lätt utmaning, för jag har fortfarande kvar mina absoluta favoriter, och ikväll har jag blivit tvungen att ta hem dem alla, och njuta av dem. Att välja ut de 10 bästa har inte varit helt enkelt, men jag har gjort ett försök.

1. Bon jovi - Always. Inte ett självklart val, men efter velande fram och tillbaka kom jag fram till att om den ska finnas på listan över huvudtaget, så måste det bli på första plats. Den här låten har jag antagligen lyssnat sönder, så därav blir det ytterst få tillfällen den spelas. På första plats, för att - den är den del av mig. Nostalgi. Känslor. Minnen. Tårar. Jag vet egentligen inte om det är en bra låt. Den är för mycket av mig, eller kanske mitt tidigare jag, för att jag ska kunna avgöra.

"Till the heavens burst and the words don't rhyme
And I know when I die you'll be on my mind"


2. Coldplay - The scientist. När jag hör den här blir jag varm, känslofylld och sentimental. Det finns egentligen inte så mycket -jag älskar den. Den fängslar mig.

"Nobody said it was easy,
No one ever said it would be this hard."


3. Hello saferide - Get sick soon Jag borde antagligen skriva ner hela låttexten. Den är så charmerande söt att vem som helst skulle förstå varför den finns med på min lista. Tyvärr är jag rädd att ingen skulle orka läsa.
Men det här är den sötaste låt jag någonsin hört, så om ni inte hört den rekommenderar jag er att lyssna på den.

"Oh I love you I wish you got the flu so I could take care of you, like you take care of me."
"You can hold the remote, I won't try to steal it
And the best cushion is yours and you can have your feet on me,
Even though I'm scared of feet and even though I had a hard day at work"


4. Kom änglar - Lars Winnerbäck. För att den är så vacker. Och för att jag aldrig kommer att tröttna på den.
För att jag är totalt förälskad.

" Den vackraste stunden i livet var den när du kom, och allt var förbjudet.
Och allt som gi gjorde den stunden vill jag göra om,
för det ekar i huvet. Och det blod som jag trodde var stilla det fick du att rinna
den uppgivna röst som jag nyttjat så illa fick du att försvinna"


5. Kathryn Williams - Hallelujah
Återigen - vacker. Jag kan inte sluta lyssna på den, när jag väl börjar. Jag önskar jag kunde sjunga den, likabra som hon.

"Mybe there is a God above
But all I've ever learned from love
Was how to shoot somebody who outdrew you
And it's not a cry that you hear at night
It's not somebody who's seen the light
It's a cold and it's a broken hallelujah"


6. Ryan Adams - wonderwall
Återigen - minnen. Förknippad med massor av saker. Vet inte om jag har bestämt mig än, men kanske är Oasis-originalet bättre. Eller, kanske inte.

"I said maybe
You're gonna be the one who saves me
And after all
You're my wonderwall "


7. Metallica - Nothing else matters. För att den är så stark. För att det är metallica. Jag skulle nog kunna lära mig att gilla alla låtar, än så länge, håller jag mig till dom lugna, där jag faktiskt kan höra vad dom sjunger. Den här låten är stark och fin.

"So close no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trust in who we are
And nothing else matters"



8. Kent - Utan dina andetag
För att den berör. Och för att jag aldrig varit så salig som när jag hörde den på konserten i Östersund. Jag var alldeles tagen. Den här låten sjunger jag för Liam, varje kväll. Efter att han somnat förstås :)


"Jag vet att du sover
Känner värmen från din hud
Bara lukten gör mig svag
Men jag vågar inte väcka dig nu"
"Jag kan inte ens gå
Utan din luft i mina lungor
Jag kan inte ens stå
När du inte ser på
Och genomskinlig grå blir jag
Utan dina andetag"


9. Anna Stadling & Idde schultz - Till det sista havet. Winnerbäcks låt. Alla winnerbäcks låtar är grymma. Den här är en av de grymmaste. Men, jag tycker den är allra vackrast med Anna & Idde.



"Jag är där jag går med dig
genom mörker och hällande regn
genom höstens tröga grind
genom vårens varma vind
till det sista havet min vän

Och du ska måla din egen färg, och på din himmel ska det skrivas att du kan,
och det ska eka över skog och berg, att sanningen ljuger och att drömmen är sann"



10. Metallica - whiskey in the jar.
För att den gör mig så otroligt GLAD! Världens mest uppiggande låt, och den passar alltid. Iallafall nästan.

"Musha rain dum-a-do-dum-a-da
Whack for my daddy-o
Whack for my daddy-o
There's whiskey in the jar-o
"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag funderar fortfarande på, om bon jovi borde ligga längst upp i listen, på första plats. Kanske inte, men på något sätt är den ändå självklar. Vet inte hur jag ska förklara, den bara ska vara där. Även om jag inte vill det, så förmår jag mig inte att ta bort den. Jag menar, hur skulle jag kunna välja en av de 9 andra till att ligga först? Och därefter, funderar jag på, om kanske whiskey in the jar skulle ligga 2:a? Och kanske coldplay sist? Men, hur mycket jag än grunnar på det, så kommer jag ändå inte att komma fram till nånting. Och vad spelar egentligen ordningen för roll, när det säkert finns 9 låtar, som skulle funnits i listan istället för de som redan ligger där.
Imorgon, kommer jag med största sannolikhet att inse att jag glömt de viktigaste. Det må så vara.

Och här kommer några nya favoriter, och vem vet, om ett år kanske det är de som utgör min top 10.
* Christina Aguilera - hurt.
* Alicia Keys - superwoman
* Leona Lewis - footprints in the sand. (eller, egentligen hela hennes album)
* Christina Aguilera - a song for you.

Jag vill ha mer musik, ny musik!

Ge mig era favoriter!


Kommentarer
Postat av: Mia

Håller med dig, supersvårt att lista upp sina favvo-låtar sådär..tror inte att jag skulle klara av det...men håller med dig om att många av dom där låtarna är kanon-låtar.. Always väcker starka minnen hos mig också och nothing else matters...
Hoppas ni haft en härlig helg!
Kram!

Postat av: joh

Tack för i lördags gumman, var supermysigt!! Jag har också blivit lite av besatt av Leona Lewis album, d är såå bra!! Vi får hitta på nå snart igen å inte låta d gå så lång tid mellan gångerna! puSs påre

2008-02-17 @ 13:32:39
Postat av: joh

Haha, oj, såg nu att jag skrivit "tack för i lördags"... Vad jag minns rätt så var d väl ändå i fredags vi umgicks!! Har också extrem tentaångest, så jag känner med dig!! Har tenta om en vecka och jag började plugga idag men bättre sent än aldrig=/!! Hörs & ses sötis! puSs

2008-02-18 @ 13:42:43
Postat av: Ulrika

Hej Lilla vän!
Vet du, förra veckan då var ja i Möckelgänshjö, och då åkte jag skider på sjön i strålande sol. Det var trevligt, och då kom jag att tänka på dig!
Dessutom så har jag två musiktips till dig, Veronica Maggio och Oh Laura.. bra skit!
KOPP

2008-02-21 @ 19:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback