Slödag

Idag är en riktig slödag. Skulle egentligen vilja vara inne hela dagen, slösova
en timme, kolla på en film kanske. Har varit ute en timme på förmiddagen
och promenerat med Lena. Det blåste kallt och snön yr. Har ingen lust alls
att gå ut men Liam måste få komma ut en stund och få lite luft. Egentligen
klarar han sig nog lika bra att vara inne en hel dag, men mammasamvetet
säger ifrån. Fredde är på sin sista hockeymatch idag - det tackar jag för!
Nu hoppas jag bara att dom vinner eller spelar oavgjort så dom vinner
serien.

Liam och Fredde låg i badet när jag kom hem från promenaden, och
efter en stund blev jag lite frussen så jag hoppade också ner.  Nu känns
det ännu kallare att gå ut! Nu ska jag blåsa håret och städa undan lunchen,
klä på Liam och pallra oss iväg ut en stund. Hoppas att jag vaknar till lite då,
känner mig så otrooooligt trött och jag önskar att Liam hade tillåtelse att sova
middag 3-4 timmar, men så är inte fallet :) Istället får vi hitta på saker och njuta
av en ledig dag tillsammans!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Morotsbröd



Ingredienser

Portioner: 20-24



50 g jäst

5 dl ljummet vatten

4 dl finriven morot

250 g keso

2 tsk salt

1 msk olja

4 dl grahamsmjöl

15 dl vetemjöl (special)



Tillagningstid: Över 20 min

Svårighetsgrad: Medel





Gör så här

Smula jästen och rör ut den med vattnet i en degbunke. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta sist in vetemjölet. Degen kan bli något kladdig av keson, ta inte i alltför mycket vetemjöl. Jäs degen i bunken i ca 30 minuter.



Sätt ugnen på 225°C.



Knåda degen en kort stund på lätt mjölat underlag.



Dela degen och rulla ut 2 tjocka längder. Platta till dem lätt med handen och skär degen i lagom stora bitar. Lägg dem tätt på plåt med bakpapper och jäs i ca 20 minuter.



Grädda bröden mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna på galler.

Postat av: Mirjam

Tack älskade vän! Och visst är det så, vi behöver falla lite för att orka stå, även om det hjälps för stunden!



Kärlek

2009-02-22 @ 19:42:19
URL: http://ninya.blogg.se/
Postat av: Lena

Det där morotsbrödreceptet låter supergott! Det ska jag också testa!



Love. Love. Love.

2009-02-22 @ 19:57:20
URL: http://www.lenainaction.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback