[Frustration i allra högsta grad]

Varannan vecka är jag själv med barnen kvällstid. Det här låter säkert
inte som ett vidare stort problem, och hade jag själv inte varit upp i det
hade jag nog aldrig förstått hur frustrerande det är. Tildes sovtider går
ju inte att påverka än så länge, och ända sedan hon föddes har hon varit
en kvällspigg tjej. Hon sover inte mer än max 5 minuter åt gången efter
kl. 18 tills hon knoppar in för natten vid 22-23. Liam kräver våran fulla
uppmärksamhet vid läggningsdax. Att han skulle somna själv i sin säng
är bara att glömma. Vi måste ligga bredvid honom i hans säng, och pilla
honom i örat eller på ryggen. Så, hur löser jag detta när jag samtidigt
måste ligga i Liams säng och har en Tilde som även hon kräver min fulla
uppmärksamhet på kvällen?
Ja, det gör jag faktiskt inte, och det är här problemet ligger.

Första alternativet är att ha henne med när jag lägger Liam. Eftersom
det kan ta rätt så lång tid att få Liam att slappna av så han kan somna
går det inte så vidare bra. För det mesta tröttnar hon efter någon minut
och börja gnälla som sedan övergår till skrikande. Liam somnar inte när
någon skriker intill honom.
Andra alternativet är att lägga henne under babygymmet under tiden.
Där tröttnar hon också ofta rätt så fort. Ibland tänker jag att, det gör
inget om hon skriker några minuter. Så tänker inte Liam.
"Mamma, vi måtte hänta Tilde, hon e jessen" eller "Tilde måtte få mat
mamma" är då meningar som ploppar ut.
Han är en omtänksam storebror som inte kan slappna av då Lillasyster skriker.

Ibland gör detta att Liam är vaken till närmare 22 då han är så trött att
jag kan lyckas få honom att somna under några minuter då Tilde kan roa
sig själv. Någon enstaka gång somnar han i soffan, som ikväll då han somnade
redan kl 17 när jag gjorde middag. Då gäller det att kunna bära in honom i
sin säng utan att han vaknar. För vaknar han så kan han ju vara vaken till
midnatt om han sovit en stund den tiden. Idag vaknade han, och samtidigt
skrek Tilde i högan sky. Som tur var så var han så pass trött att han somnade
ändå.

Nu har Tilde äntligen somnat hon också och jag får några minuter för mig själv
innan jag måste hoppa i säng. Jag vetti gudarna hur jag ska få detta att funka.
Råd, någon?

Kommentarer
Postat av: Veronica

Jag hade exakt samma problem.

Är ju själv hemma dom flesta dagar i veckan :-(

Det är helt omöljigt för mig att få Maja att sova i sin säng men som tur var så somnar hon nu i allrummet framför tv:n nu.

T.om medans Hugo skriker innan han somnar.

Hon ligger där uppe och vaktar lillebror när han ska sova säger hon :-)

Hon har sedan vi flyttade hit alltid somnat i soffan och går inte upp heller så jag tycker det är ok.Bara hon somnar.

Vi bär in henne i sitt rum sen.

Liam kan inte somna i soffan med er sittandes där?

Kram

Postat av: Josefin

Känner att jag har tur som har Ella som somnar kring 20-21. Sen bara en bebis att ta hand om. Är ju helt själv i 7 dagar och nätter. Blir nog tuffare när man har 2...

Jag tror att det vore bäst att lära Liam att somna själv, nått sätt måste ju finnas. Låt han lyssna på talbok kanske eller, ha dörren öppen så han hör er eller testa nån metod som finns. Nån heter väl 5minuters metoden, mfl. Andra har ju lyckats få sina barn att somna själv. Men jag förstår att det måste vara typ hur svårt/tufft som helst innan man kommer dit. Vet en som fick kämpa LÄNGE! Tror barnet var uppemot 7 år när de lyckades.

TÄNKER PÅ DIG! kram

2009-11-25 @ 08:56:42
Postat av: Anne-lii

Oj vad jag känner igen mej i din situation. När mina barn var små var Thorsten borta i stort sett 5 kvällar av 7 mest varje vecka. Och jag hade precis som du ett energi knippe till kille och en kvälls pigg tjej. Det blev faktiskt så att han som var trött fick vara uppe tills han somnade. Oftast satte jag på nån video som han gillade och till slut sommnade han. Och det gjorde mej inte så mycket eftersom jag var hemma hela dagarna och kunde ta dan som den kom. Ibland tror jag man förstorar upp saker men det är klart man vill ju få lite lugn och ro och ett barn som mår bra. Nu känner jag inte dina barn men det kanske funkar att sätta på en film eller en talbok el dyl. Lycka till med än vad du gör. Kram Anne-lii

2009-11-25 @ 09:11:08
Postat av: Eli

Men gumman, önskar jag kunna dela mig och komma o avlasta en stund -låter jättejobbigt!

Vi kämpar också med att räcka till, men då är vi ju ändå två stycken vid varje läggning o Elin är ju rätt självgående, behöver bara hjälp med tänderna och krama/pussa gonatt.



Har inget superbra råd, det som Vera säger kanske, somna med er i soffan? Men det är väl inte heller bra om man ser på lång sikt, men skit i lång sikt -kör på det som är bra för er just nu, det är det viktigaste!!!

Alla barn är ju olika, de har olika behov. Funkar det att försöka hålla Tilde vaken mitt på dagen lite mer så hon sover en timme typ precis när Liam ska läggas?? Men då kanske du gör om hennes rutiner också? Oj så svårt..



Pröva soffan och pröva att håll Tilde vaken så hon sover en sväng när han ska sova -det kanske kan funka? Måste ju vara jättejobbigt om han somnar jättesent, han blir ju så trött stackarn -o du med för den delen!



Nåt "barnproffs" kanske har nån klockren idé -men vem då?

KRAMAR

2009-11-25 @ 09:14:17
URL: http://carli.blogg.se/
Postat av: Eli

Men gumman, önskar jag kunna dela mig och komma o avlasta en stund -låter jättejobbigt!

Vi kämpar också med att räcka till, men då är vi ju ändå två stycken vid varje läggning o Elin är ju rätt självgående, behöver bara hjälp med tänderna och krama/pussa gonatt.



Har inget superbra råd, det som Vera säger kanske, somna med er i soffan? Men det är väl inte heller bra om man ser på lång sikt, men skit i lång sikt -kör på det som är bra för er just nu, det är det viktigaste!!!

Alla barn är ju olika, de har olika behov. Funkar det att försöka hålla Tilde vaken mitt på dagen lite mer så hon sover en timme typ precis när Liam ska läggas?? Men då kanske du gör om hennes rutiner också? Oj så svårt..



Pröva soffan och pröva att håll Tilde vaken så hon sover en sväng när han ska sova -det kanske kan funka? Måste ju vara jättejobbigt om han somnar jättesent, han blir ju så trött stackarn -o du med för den delen!



Nåt "barnproffs" kanske har nån klockren idé -men vem då?

KRAMAR

2009-11-25 @ 09:16:05
URL: http://carli.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Tack för alla råd:) Prova att ha honom somna i soffan funkar tyvärr inte, det krävs rätt så mycket att han ska slappna av och somna.

Som du säger Anne-lii så gör det ju inte så mycket egentligen om han somnar senare, men då han inte sover längre på morgonen än 6 så blir han ju så trött. Tildes rutiner går inte att göra så mycket åt än så länge, kan inte hålla henne vaken på dagen, hon är nog för liten än så länge. Att lära Liam att somna själv känns rätt så hopplöst som läget är nu, annat om han hade vant sig det från början men nu springer han ju bara upp från sin säng och han vill verkligen ha den där närheten när han ska somna, vilket jag inte vill ta ifrån honom heller.. Nej, det löser sig säkert så småningom... Jag försöker se det från den positiva sidan: Fredde jobbar ju bara kväll varannan vecka! :)

2009-11-25 @ 09:35:28
URL: http://bellasbabbel.blogg.se/
Postat av: Anne-lii

Ja du Isabell det är lite svårt det här och nåt riktigt förslag kan jag inte komma med. Men om Liam åtminstone kunde sova lite längre på morronen skulle det nog gå bättre. Men har man ett barn som har myror i kroppen då är det besvärligt. Ibland så räcker ens tålamod inte till och man blir förtvivlad. Det är ingen dans på rosor att vara hemma med barn. Du ska se om du ger det lite tid så kommer det att ordna sig. Jag håller med dej att inte ta ifrån hans trygghet med närhet. Mina barn sov i vårt rum tills dom ville ha eget rum. De var rätt gamla innan de flyttade över till en egen säng i vårt rum. Men detta gjorde vi för att de skulle vara trygga. Och det är de idag, man skall göra som man själv känner det och inte vad andra tycker. Det är bara du som förälder som känner barnen bäst och vet hur de vill ha det. Tilde blir större och ändrar sina vanor och Liam kommer förstå att man måste ibland göra som mamma säger och ligga själv. Men jag förstår dej man blir så ini nordens trött både i kropp och själ på alltihop ibland. Kram

2009-11-25 @ 11:22:35
Postat av: Isabelle

Nej det har du rätt i. Det ordnar sig ju alltid, och jag får nog bara försöka finna mig i det. Ställa in mig på att det blir lite sena kvällar varannan vecka och göra försök att lägga honom om Tilde nöjer sig en stund eller lyckas somna. Det är nog dumt att stressa upp sig för en sådan sak, för det gör ju bara saken värre. Ikväll ställer jag in mig på att han kommer att vara vaken, så blir det inte lika jobbigt när man väl är där. Ja Liam är inte så mysig av sig annars på dagen, så den här lilla nattningsstunden är rätt så viktig för oss båda tror jag. Han vill dessvärre inte sova någon annanstans än i sin egen säng, men däremot får vi krypa ner i den en eller fler gånger per natt. Visst blir man trött, men det är tur att det är värt det alla dagar i veckan och att man inte är ensamstående. Oftast är vi ju faktiskt två som kan natta så det måste jag försöka komma ihåg. Kram till dig Anne-lii.

2009-11-25 @ 11:40:53
URL: http://bellasbabbel.blogg.se/
Postat av: Anne-lii

Jag ska hålla tummarna för dig ikväll./Anne-lii

2009-11-25 @ 13:07:23
Postat av: Lakritsfia

Gumman! Tjejerna var preeeecis likadana! Och det gjorde mig inget att vi fick ligga i deras säng för att dom skulle somna förrän Novis kom! Nu funkar det kanoners att vi sitter på en stol vid dörren och det har vi kämpat för! I början var de lite ledsna men förklarade för dom jag sitter här borta vid dörren. Natti natti. Ibörjan klev de såklart upp men vi lyfte bara tillbaka dem i sängen i lugn och ro. Sa inget utan lyfte tillbaka, pussade och satte oss i stolen igen. Tog några veckor men nu somnar de på 2 minuter medans vi sitter eller står och vaggar Novali vid dörren! Hoppas det gick bra idag!!! kramar till dig!

2009-11-25 @ 22:10:15
URL: http://fiaeleonora.blogg.se/
Postat av: Malla

Tyvärr har jag inget bra råd att komma med, men ett kilo energi och en styrkekram kan jag skicka över.

KRAM KRAM

2009-11-26 @ 07:02:17
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson
Postat av: josefin j

som du skriver, det löser sig nog. är liam vaken längre kanske han börjar vakna lite senare till slut. kram

2009-11-26 @ 07:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback