[Julkonsumtion]

Jul = överkonsumtion?

Undra hur mycket pengar som konsumeras under den här månaden?
Det är rätt så sjukt när man börjar tänka på hur mycket pengar som
går åt, och ändå går man runt med dåligt samvete för att det inte känns
som om man köpt tillräckligt?

Till exempel vill jag gärna köpa nya julsaker till hemmet. Ny julgransmatta,
nya adventsljusstakar och så vidare. Efter jul krafsar man ju bara ihop dessa
saker i kartongen igen?

Sen det här med julklappar. Jag läste en blogg på nätet igår, skriven av
en mamma som hade en julklappskalender till sitt barn. I julkalendern
fanns leksaker som jag kan uppskatta mellan 200-500kr/st. Alltså
kostar själva julkalendern över 4000kr. SJUKT. vad ska barnet få på
julafton?

Vi har väl ingen toppenekonomi, men vi har heller inte minimalt med pengar
så jag kan bara tänka mig vad många familjer ska ha det kämpigt såhär
i juletider. Allting kostar extra, allt från inslagspapper, julklappar, julkort till
julmat. Vi klarar oss absolut, men man märker ju ändå att det går åt pengar
till en massa saker. Julmat och godis som man äter upp, inslagspapper som
kastas, julklappar som man ger bort.

Ja, jag vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, blir bara lite frustrerad
över all konsumtion som julen medför...
...annars... ÄLSKAR JAG JULEN! 

Fast jag varje år har lika svårt att hitta julkänslan :)


Kommentarer
Postat av: Eli

Roligt att vi är inne på samma tankespår -jag skrev ju om det här med julklappsinköp o så häromdagen. Får lite ångest över allt man inte kan köpa -trots att vi inte har det så dåligt. Finns så många därute som har det mycket sämre!!



Den där paketkalendern du läst om lät ju helt sjukt. Vad ska de ge på julafton då som du säger?!



Man tycker att man inte köper så mkt, men räknar man ihop det man handlar för så blir det nog en del..

Postat av: Mia

Håller med dig,helt galet!!

Och det dåliga samvetet gnager en hela tiden - att man köper för lite julklappar..men till Alva har vi faktiskt inte köpt mycket alls..hon "uppskattar" det ju ändå inte än-att få julklappar!

Själv älskar jag att få julklappar men det behöver absolut inte vara dyra grejer,bara känslan att få öppna ett paket räcker och sen älskar jag att ge också men som sagt det behöver inte vara för så mycket!!

4000 tusen i en paketkalender??? Oj oj..



Ja julen kostar och det är affärerna som tjänar på det :-)

Kram

2010-12-15 @ 16:28:24
URL: http://mariat80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback