[Recept på supergod kycklinggratäng!]

Förra veckan fick jag ett smarrigt recept av mamma som jag
idag testade och bjöd familjen Hagman på. Vi tyckte alla att
det var jättegott, så här bjuder jag er på receptet! Jag hade
ingen sambal oelek hemma och insåg det mitt i matlagningen,
men det var gott ändå! I botten av en gratängform lägger man
kokt jasminris och sen gör man en röra med kyckling och grönsaker
och lägger på, och sen in i ugnen!
Testa, GÖRT!

Ingredienser:
1 grillad kyckling
Margarin till stekning
1 röd paprika, hackad
1 purjolök, skivad
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad eller pressad
1-2 syrliga äpplen, skalade och hackade
1-2 burkar champinjoner, eller färska
2-3 dl crème fraiche
2-3 dl grädde
1 dl mango chutney
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
5 dl jasminris
Riven ost
Cocktailtomater

Gör så här:
Koka jasminriset och låt det sedan svalna.
Rensa och bena ur kycklingen, skär den i bitar.

Smält margarin i en kastrull och fräs lök, vitlök, purjolök, svamp, äpple och paprika tillsammans med curry tills grönsakerna mjuknat något.

Häll över grädde, crème fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar. Rör om väl och puttra på svag värme i några minuter. Tillsätt kycklingköttet och puttra ca 4 minuter. Bred det kokta riset i en smord form. Bred över kycklingröran, strö på ost och cocktailtomater.

Gratinera mitt i ugnen, 225 grader, ca 15 minuter eller tills rätten fått fin färg och är genomhet.

Kommentarer
Postat av: Ingela

åh vad gott det lät,måste jag prova ;)

Postat av: Bella

Ja gör det Ingela! Säg till sen vad du/ni tyckte! :)

2010-10-21 @ 20:16:53
URL: http://bellasbabbel.blogg.se/
Postat av: Eli

Jag har skrivit av receptet, det lär vi med testa. Lät supergott och inte så svårt.

Kram

2010-10-21 @ 22:44:36
URL: http://carli.blogg.se/
Postat av: Fia

Åååh ska definitivt prova!!!! Lät ursmarrigt!!! :-D

2010-10-22 @ 10:17:57
URL: http://fiaeleonora.blogg.se/
Postat av: Elsy Sjödin

Jag ha oxå fott ä han receftä å a Eivor.Bjudde Patrik å Gisela pa nä å de va myche upskattat.De e sä bra då man kan göra iordning ä före å sen bara värm opp ä.

2010-10-23 @ 18:28:14
Postat av: Anonym

Jag ha oxå fott ä han receftä å a Eivor.Bjudde Patrik å Gisela pa nä å de va myche upskattat.De e sä bra då man kan göra iordning ä före å sen bara värm opp ä.

2010-10-23 @ 18:38:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback