Vårda relationen till dig själv!

Tänk, vad vi värdesätter att ha bra relationer till andra runt omkring oss.
Det är så klart att det är viktigt, men funderar vi någonsin på hur våran
relation till oss själva ser ut? Kanske är den om än mer viktig än relationerna
till andra? Blir inte relationerna till andra lättare om vi verkligen vårdar relationen
till oss själva?

För, om vi ger oss själva samma kärlek vi dagligen sprider till andra,
om vi tar hand om oss själva och blir trygga i oss själva så kanske vi slipper
lägga en massa onödig energi på att gå runt och oroa oss över saker, vara
avundsjuka, leta fel och jämföra oss med andra?

Vi människor har så stora krav på oss själva, och ser ner på oss själva när
vi misslyckas. Jag tycker, att vi ska försöka ge oss själva mer kärlek!

Jag känner, att livet går så fort just nu och jag har svårt att ge mig själv tid
att verkligen stanna upp, tänka på mig själv och göra saker jag mår bra av.
Det skulle inte behöva vara att åka på en resa för mig själv en helg, utan
snarare de små sakerna i vardagen. Allt kretsar runt skola, barnen och
vardagssysslorna. Och självklart, det är ju så livet är just nu. Men den där
lilla tiden att ge sig själv måste alltid finnas. Allt bara händer, men jag känner
att man kommer aldrig att känna att det finns mer tid, så därför måste
jag här och nu börja prioritera lite annorlunda. Första steget behöver inte
vara så stort, och för min del skulle det räcka att stänga av datorn lite
oftare. Sätta på favoritmusiken, tända lite ljus och måla naglarna. Sånt
jag annars gör i rena stressen.

Hur är din relation till dig själv?
Ger du dig egentid?
Har du några knep för att stanna upp i vardagen?

Jag vill ha era tankar!


Kommentarer
Postat av: Josefin J

Va fin du ha skrivit. De stämmer verkligen. Man glömmer ofta bort sig själv.



Jag har ju mina hästar som hjälper mig att komma ihåg mig själv på ett speciellt sätt. När jag är med dem får jag massa ny energi. Om än man fokuserar på hästarna när man är med dem så är man ju ändå som en och samma kropp på något vis när man tex flyger fram i full galopp. De mest rofyllda är nog bara att få komma ut på en lugn skrittur och drömma sig bort. Jag passar på att få denna egnatid när Jone har sin ledigvecka.



Annars hittar jag min egna tid på kvällen. När barnen gått å lagt sig. Om än jag är riktigt trött är de så värdefullt att få den där timmen att bara göra de man känner för, se tv i lugn och ro, ta en lång dusch, pyssla eller ringa de där samtalet och få prata av sig en massa.



Rutinerna i vardagen hjälper mig på någotvis. Jag vet att varannan vecka är de full fokus på att bara klara av dagen på bästa sätt. För då Jone är ledig kommer "skatteåterbäringen". ;)Jag är en person som ha verkligen ett stort behov av min egna tid, annars hade jag nog slutat med hästarna för länge sedan. Eftersom de ger ju inte bara egentid och energi, de har ju massa måsten som tillbehör oxå...



Ha en bra dag! Jag längtar verkligen till den där dagen då vi äntligen kommer att få ses.



KRAMAR

Postat av: Eli

Du har så rätt i det du skriver -man måste tänka mer på sig själv, men som du skriver är det inte alltid lätt i vardagen när tiden bara rinner förbi. Jag har börjat tänka på det mer o mer -jag stänger igen datorn oftare än jag gjorde förut, vissa kvällar tittar jag inte på datorn alls. Tänder ljus och bara slappnar av gör jag var o varannan kväll. Min största "för mig själv"-hobby just nu är att läsa -där är jag periodare. Men när jag har läsperioder så är jag tillfreds med det, jag läser när jag har tid över -tex när barnen sover. Det är jätteskönt och jag slappnar verkligen av när jag "flyr till andra världar".



Det finns så mkt små ting som gör det egna välmåendet gott -det gäller bara att ta tillvara på de sakerna.



Kram

2011-04-04 @ 18:48:13
URL: http://carli.blogg.se/
Postat av: Malla

Otroligt tänkvärda ord Bella! Man är så fokuserad på att alla andra ska ha det bra att man glömer bort sig själv. Man lever ju inte som man lär direkt, upptäckte tex idag att Joline och Sebastian hade rejäla kläder och skor på sig, medans jag bara hade slängt på mig ett par sneakers i alla stress när vi skulle ut bland vattenpölarna och leran...

Jag är VÄLDIGT dålig på att avsätta tid för mig själv, fastän jag vet att jag MÅSTE få den där egentiden. Bara några minuter... Oftast går det för långt och jag får ett frispel och bryter ihop. Inte det bästa men jag jobbar på att bli bättre på det... =)

2011-04-04 @ 21:38:15
URL: http://www.metrobloggen.se/malinolson
Postat av: Annika

Jag tror absolut att grunden till bra relationer med andra bottnar i att man mår bra i sig själv. Jag brukar tänka att man måste kunna ”leva av sin egen kraft” och inte hela tiden vara beroende av bekräftelse från andra och vad de tycker. Även om relationer med andra människor förstås är essentiella har man grunden hos sig själv.



Svårigheten ligger kanske i hur man faktiskt blir tryggare i sig själv och låter bli att oroa sig, det kan ju vara lättare sagt än gjort. Men att ge sig själv tid, lyssna på sig själv och respektera sig själv är viktiga delar i det. Det är kanske det som är att ge sig själv kärlek?



Jag känner igen det du beskriver att livet går fort, det är lätt att bli stressad av allt som ska göras och alla måsten runt omkring.

Jag tror att man får försöka lära sig att lyssna på sig själv och känna igen ”varningssignalerna” på att man är för stressad. För mig känns det lite som att jag har tappat min förankring i jorden och hela tiden är ”på tå” på något sätt, går från den ena sysslan till den andra ochblir lättirriterad. Då vet jag, då behöver jag landa.

En konkret sak som kanske är lite uttjatad är att andas, men för mig kan få saker så effektivt lugna mig när jag är stressad och uppvarvad som att andas långa djupa andetag. Det får verkligen ”systemet” att slappna av.

Ibland kan vila för mig vara att hänga tvätten eller diska i lugn och ro medan Cédric leker med Linus. Jag tror att man kan finna små stunder att stanna upp och vila på i det vardagliga. Konsten är kanske att inte tänka på allt som ska göras hela tiden, utan släppa taget då och då och stanna upp lite där man är.



En annan sak som jag brukar tänka på när jag prioriterar är att vara noga med att inte tänka att ”jag inte har tid” att göra det ena eller det andra. Att man ”inte har tid” att göra en sak betyder ju oftast att man inte prioriterar just det. Men man väljer ju vad man vill göra och inte. Jag vet inte om jag lyckas formulera vad jag tänker nu, men om jag istället för att tänka: ”jag måste putsa fönstrena men jag har inte tid för att jag måste laga mat, damsuga och torka golven” tänker: ”jag ser att fönstrena behöver putsas, men jag väljer att inte göra det nu” så blir jag inte ett offer under min tidsbrist utan tar ansvar inför mig själv att jag har valt att inte göra en sak just nu. Allt har sin tid.



Tänker också på ett citat som jag såg i serien Nemi: ”Ingen har någonsin legat på sin dödsbädd och tänkt: jag borde ha ägnat mig mer åt hushållsarbete medan barnen var små.”



Det här inlägget kan bli hur långt som helst, det här är sånt jag har tänkt mycket på, men här sätter jag punkt.



Lycka till och stor kram till dig!

2011-04-06 @ 22:28:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback