Checka in?

Många, inklusive mig själv borde nog tänka sig för lite vad det gäller
att skriva på nätet om vad man gör och speciellt om vart man ÄR.
Det är skrämmande många som inte ändrat sina säkerhetsinställningar
på facebook, dvs så att ALLA kan se din profil vare sig ni är "vänner"
eller inte. Jag tänker på att, många skumma människor kan hålla
koll på folk via nätet. Man kan i många fall via facebook och bloggar
veta var personer håller till, vad människor gör, vilka man är med
och när man ska åka hem. Man kanske skriver i sin blogg att man
åker bort en vecka på semester eller att man är ensam hemma.

Kanske något vi alla borde tänka på?
Har du ändrat dina säkerhetsinställningar på fejjan?



En annan intressant sak som många inte har koll på är, att om man
inte har ändrat i sina säkerhetsinställningar på facebook, så att man
låter alla se vad man skriver i sin status, så finns det vissa funktioner
så att om jag t. ex vill veta vad folk skriver om "Björklinge" så kan
jag söka upp de facebookstatusar som innehåller just det ordet.
En kille som gästföreläste om sociala medier berättade att han genom
sitt jobb ville ha koll på vad människor tycker och skriver om Arlanda
på facebook och satt och läste igenom folks statusar.

Testa till exempel att söka på "ensam hemma" så er ni hur ruskigt
många statusar som dyker upp....

Kommentarer
Postat av: Heddan3

Håller med fullständigt!!! Har allt bara för mina vänner och överbeskyddar mina barn genom att inte ha foton utlagda på dom. Har även precis gjort en jätterensning i min vänlista pga jag inte vill att alla ska veta vad jag gör... Har även tryckt på avsluta kontot ett antal gånger för att jag tycker fejjan tar alldeles för stor del i livet... Ser fram emot att få hem yogapantsen som man absolut inte behöver skämmas för att visa sej i;) Kramen!

2011-03-30 @ 22:44:34
Postat av: Veronica

Jag är kass på det där med facebook.

Har inte riktigt förstått hur man fixar med alla inställningar.

Tror vi får ta ett snack via chatten.

Behöver DIN hjälp!!!

Kram

Postat av: Eli

Håller med, just den där funktionen där man anger vart man är hela tiden tycker jag är obehagligt. Det vill man ju inte att folk ska veta. Jag har också fixat inställningar så att bara vänner ska kunna se info -men man kan säkert ändra ännu mer, e inte jättehemma på alla inställningar.

Kram

2011-04-02 @ 18:50:36
URL: http://carli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback